
Чи потрібно прогрівати сучасні двигуни?
Разом з масовим приходом автомобілів нових поколінь дискусія між прихильниками і противниками прогріву двигуна перед поїздкою не відпала, а заграла новими фарбами. У заводських мануалах навіть з’явилася офіційна вказівка про те, що прогрівати двигун не потрібно. Проте, це погано узгоджується з теорією ДВЗ, яку інженери старшого покоління вивчали в автомобільних вишах. То треба прогрівати мотор чи ні?
Прогрес не стоїть на місці, і старі добрі двигуни внутрішнього згорання теж змінюються – у тому числі і в такій на перший погляд несподіваній характеристиці як швидкість прогріву після холодного старту. Конструкторів спонукали до цього екологи, але певною мірою виграли і споживачі.
Чому холодний двигун – це погано
Як би не старався корегувати процес згорання електронний блок керування, холодний двигун не працює так, як слід: він не видає заявлених характеристик, зношується в прискореному темпі, споживає забагато бензину/дизелю. Та ще й через несприятливі умови згорання холодний мотор підсилено забруднює повітря – видає настільки токсичні вихлопні гази, що каталізатори і сажові фільтри (теж холодні) не можуть їх нейтралізувати.
Виходить, що як не крути, тільки на гарячому агрегаті утворюються умови, найбільш сприятливі і для згорання пального, і для змащування деталей, і для екології. Тому конструктори вжили заходів, щоб прискорити прогрів двигуна.
Чому двигуни тепер прогріваються швидко
Щоб двигун якомога швидше прогрівся до робочої температури (95 – 110 С), конструктори вдалися до доволі складних заходів. Так, в сучасних силових агрегатах часто використовується електрична помпа з можливістю примусового увімкнення та вимкнення, а також термостати з незалежним електричним підігрівом або з керованими електронікою клапанами.
Ці непрості, але розумні пристрої допомагають у першу чергу прогрітись головці блоку циліндрів, тобто камері згорання, щоб мотор якомога швидше вийшов на робочу температуру і припинив надмірно отруювати повітря. Ну а попутно виходить, що автомобіль можна практично відразу після запуску використовувати за призначенням – тобто їхати на ньому. При тому що у русі, коли в циліндрах спалюється більше бензину (дизпалива), двигун прогрівається ще швидше.
Дещо додаткове конструктори-мотористи зробили, так би мовити, і з іншого боку. Щоб перший (по ходу потоку вихлопних газів) каталізатор прогрівався швидше і швидше виходив на режим максимально ефективного знешкодження вихлопу, його тепер розміщують впритул до двигуна та його циліндрів. Певно, ви чули таке слово як катколектор? Він позначає деталь, яка є одночасно і каталізатором, і вихлопним колектором. Який, як відомо, кріпиться впритул до циліндрів і першим приймає з них гарячі гази з їхньою температурою 600 – 900 градусів С.
Таким чином, прогрів двигуна став настільки швидким, що в певних розвинених країнах його просто … заборонили. Так-так, багато де в Європі тепер просто заборонено стояти на місці з працюючим двигуном. Мовляв, для чого це тобі, якщо твій мотор практично завжди гарячий?

Порада від експертів «Автодім Атлант»
Практично всі двигуни останніх поколінь сконструйовані так, що не вимагають спеціального прогрівання перед поїздкою. Відтак, відразу після запуску вони максимально швидко набирають робочу температуру – в першу чергу прогріваються камери згорання і елементи так званої “екології”. І значить, вже через 1 – 3 хвилини на бензиновій машині і через 2 – 6 хвилини на дизельній після старту дійсно можна вирушати у своїх справах. Хіба що особливо холодного зимового дня, за морозів нижче мінус 10 – мінус 15 градусів, буде сенс перед виїздом на дорогу затриматись ще на хвилину-дві, поки бодай трохи прогріється салон і вікна очистяться від інію та запотівання.