
Nissan Leaf: чим небезпечна прискорена зарядка CHAdeMO
Поділитися секретами правильної зарядки Nissan Leaf та деталями економії заряда тягової батареї ми попросили технічних спеціалістів компанії «Оксі-Таксі», автопарк якої складається виключно з легкових електромобілів цієї японськой марки. Їх службові машини в середньому в день проїжджають близько 400 км і є екземпляри, одометри яких підбираються до відмітки в 200 тис. км. Подібний активний досвід експлуатації Nissan Leaf в таксі дозволив максимально якісно випробувати цю модель на надійність та з’ясувати усі особливості її електроніки.
Як відомо, тягову батарею Leaf заряджають через спеціальный порт, розміений на носі автомобіля і схований за невеликим люком з емблемою Nissan. Завдяки такій особливості конструкції з цими дверцятами нерідко виникають проблеми – оскільки звичного ДВЗ в Leaf немає, то через відсутність тепла люк нерідко обмерзає і за необхідності відкрити його не вдається. Експерти радять в холодні дні задля уникнення неприємностей використовувати засоби від обмерзання «антилід».
Залежно від року випуску та модифікації Nissan Leaf може бути оснащений різними роз’ємами для зарядки. В усіх «електричках» є порт для стандартної та прискореної зарядки, але не в усіх автомобілях зустрічається надпотужний порт CHAdeMO, за допомогою якого тягова батарея набирає 80% зарядки всього за 30 хвилин!

Зарядний порт, схований за червоними дверцятами, – для стандартної зарядки, а більш крупний з чорними дверцятами – для прискорених зарядок CHAdeMO.
Швидка зарядка – зло?……
Деякі власники електромобілів, зокрема Nissan Leaf, вважають, що прискорені зарядки за допомогою надпотужного порта CHAdeMO зменшують термін роботи батареї. Акцентуємо, що виробник радить виконувати не більше однієї подібної зарядки в день. А ось спеціалісти служби таксі, які нас консультували, розповіли, що свої автомобілі вони, майже завжди заряджають саме через CHAdeMO і їхні батареї досі знаходяться в повністю робочому стані. Щоравда, при такому режимі експлуатації важливо дотримуватись маленьких хитрощів: при регулярному використанні надпотужної зарядки, слід обов’язково раз на тиждень підживлювати «акум» повільною зарядкою, при якій відбувається його калібровка, а при використанні CHAdeMO – дуже важливо не допускати перегріва «акума».
Не менш важливий вузол для електромобіля – зарядний пристрій. У Leaf він вбудований і буває різної потужності: в базових версіях S він на 3,6 кВт, а у більш дорогої SV і топової SL – на 6,6 кВт. Краще, звісно, купувати версії дорожче – адже під час прискореної зарядки зі станції потужністю 10-20 кВт (розміщені на деяких АЗС і біля крупних супермаркетів) повністю зарядити 24-кіловатну батарейку «електрички» можна за 3-4 години, тоді як у базових версій час підживлення буде майже вдвічі більше. А ось час зарядки від побутової електромережі з напругою 220В і силою струму 16А (максимум 3,5 кВт) у всіх версій Leaf буде однаковим і становитиме близько 7-8 годин. Як правило, саме таким чином і відбуваються у власників нічні «годування» батареї. До речі, зверніть увагу – взимку час зарядки, особливо поза теплими гаражами збільшується на 30-40%.

Як правило, за кордоном, та і в Україні надпотужні зарядні станції CHAdeMO розташовані в публічних місцях: парковках торгівельних супермаркетів, розважальних центрів, в центральній частині міста тощо.
Багато автомобілістів, які думають про купівлю Leaf, помилково вважають, що його можна буде заряджати від звичайної домашньої чи офісної розетки. Це не так – оскільки навіть при повільній зарядці «електричка» споживає струм в 3,5 кВт і така напруга нерідко призводить до перегріву розеток, внаслідок – розплавленням електроконтактів та проводки. Нерідко при цьому псується ще і зарядний кабель автомобіля (нагадує збільшений «шнурок» для зарядки ноутбука), а він коштує недешево – близько $300.
До речі, доволі часто вживані Leaf приїжджають в Україну без цього важливого девайсу і власникам доводиться його докуповувати. Для американських кабелей потрібен ще й спеціальний перехідник під євророзетки. Задля уникнення проблем спеціалисти радять усім власникам Leaf спеціально підготувати побутову електромережу для безпроблемної його зарядки (виділити окрему лінію з потужною проводкою, розеткою та запобіжником).
Головні вороги запасу ходу
Нагадаємо, що у рух електромотор приводить тягова літій-йонна батарея, яка на більшості Leaf розвиває потужність в 24 кВт і при оптимальних умовах надає запас ходу в 135 км (EPA). Більш дорогі версії (SV и SL), випущені з 2016 року отримали більш потужну батарею на 30 кВт, яка здатна надати пробіг в 172 км (EPA) або 250 км європейським циклом заміра NEDC. Хоча версій з посиленим акумулятором в Україні небагато.
Кажучи про те, який пробіг можна проїхати на повністю зарядженій батареї важливо обов’язково згадати, що ж впливає на її розрядження. Найголовніші вороги – динамічна їзда, а також – система отоплення та кондиціонування салону. Потужні старти зі світлофорів та рух з притисненою до підлоги педаллю «газу» активно з’їдають залишковий запас ходу. Також це стосується використання «пічки» й кондиціонера. Нерідко власникам Leaf доводиться миритися з тим, що для економії заряду влітку доводиться обливатися потом, а взимку – мерзнуть.

Наявність двох додаткових режимів їзди дозволяє ефективно витрачати заряд тягової батареї. В положенні селектора КП «B» (Brake) рекуперація енергії відбувається відчутно сильніше, ніж у штатному D (Drive). Режим ЕСО, який вмикається кнопкою на кермі, перешкоджає динамичній їзді.
Однак, є технічна можливість не лише берегти заряд батареї, але й поповнювати його. Так, Leaf пропонує кілька режимів їзди. Звичайний режим трансмісії – положення шайби селектора D (Drive), другий – економічне положення B (Brake), при якому рекуперація енергії відбувається відчутно сильніше – автомобіль починає активно сповільнюватися одразу після того, як водій прибрав ногу з педалі «газу». Цей режим дозволяє поповнювати заряд батареї, накоплюючи енергїю на спусках та при сповільненні перед світлофорами. Є і ще один режим ЕСО, який активується за допомогою кнопки на кермі. Він перешкоджає активному використанню «електрички», зменшуючи інтенсивність розгону при натисненні педалі акселератора і дозволяючи додати приблизно 5% до запасу ходу.
Резюме
Активний досвід експлуатації Nissan Leaf як таксі показав – цей електромобіль виявився доволі надійним та невибагливим. У спеціалістів немає серйозних зауважень до його автомобільних якостей і до надійності електричної начинки. Власникам цієї моделі не варто також боятися прискорених зарядок за допомогою надпотужного порта CHAdeMO – при дотриманні нескладних правил такий режим не приносить особливої шкоди тяговій батареї. Хоча, перед купівлею Nissan Leaf його власнику варто облаштувати вдома місце для зарядки, де він зможе без проблем, в спокійному режимі і без ризику перегріва батареї кожну ніч поповнювати її заряд.
Висновки «АЦ»
+ При дотриманні певних правил зарядки через надпотужний порт CHAdeMO можна не боятися. Наявність спеціальних режимів їзди дозволяють економити заряд батареї.
– Базові версії S оснащені слабеньким вбудованим зарядним пристроєм на 3,6 кВт, через що прискорені зарядки батареї потребують більше часу, ніж у більш дорогих модифікацій. Частіше за все звичайна побутова мережа не витримує зарядки батареї і вимагає спеціальної підготовки. Швидка їзда, використання кондиціонера і «пічки» істотно впливають на розрядження батареі. Вживані авто часто приїжджають в Україну без зарядних кабелів, а вони коштують дорого. Американські «шнури» потребують додаткової купівлі перехідників під євророзетки.
Слабкі місця Nissan Leaf

Частіше за все звичайна побутова мережа не витримує зарядки батареї – призводить до перегріву проводки, запобіжників, розетки та перехідників зарядних кабелів.

Вбудований зарядний пристрій базових версїй слабкий, чере що прискорені зарядки батареї вимагають більше часу і відповідно такі авто виходять в експлуатації дорожче.

Робота «пічки», кондиціонера та швидка їзда сильно розряджають батарею.
Редакція вдячна компанії «Оксі-Таксі» за допомогу в підготовці матеріалу.