Як урок латини породив автомобільний бренд
Цього дня рівно 114 років тому зародилася нова автомобільна марка – Audi. А її історія походить від 1904 року, коли один із піонерів автомобілебудування – Август Хорьх заснував у місті Цвіккау акціонерне товариство August Horch & Cie. Motorwerke AG.
Перші кілька років справи там йшли успішно. Але в 1907-му почали випускати 6-циліндрову модель (8,0 л; 55 – 60 к. с.), яку споживачі зустріли дуже прохолодно. В результаті фінансове становище різко погіршилося. Акціонери звинуватили у всьому Хорьха і той, посварившись із ними, покинув компанію.
Однак у травні 1909 року він утворив нову фірму, причому все в тому ж місті Цвіккау і, звичайно, знову дав їй своє ім’я. Проте керівництво колишньої фірми не хотіло розлучатися з добре розкрученим брендом та подала на Хорьха до суду. А служителі Феміди, як не дивно, ухвалили рішення на її користь. Тож Хорьку довелося задуматися про нове ім’я для своєї компанії.
Як воно народилося? А діло було так. Якось Хорьх із приятелями бурхливо сперечалися про назву фірми. І раптом син одного з них, що зубрив у кутку латинь, запропонував латинське слово audi, яке означало те саме, що й старонімецьке horch – «слухай». І компаньйони погодились. У результаті було зареєстровано нову компанію Audi Automibilwerke GmbH.
У тому ж, 1910 році народилася перша машина нової марки – Audi Typ A з мотором 22 к. с. За нею наступного року з’явилися ще дві: модель Typ B (28 к. с.) та Typ С (35 к. с.). Остання була найвдалішою. За непогані виступи у гірських перегонах вона отримала прізвисько Alpensinger – «Підкорювач Альп». Ця модель залишалася на виробництві аж до 1925 року, а у версії розвізного фургона – до 1928 року.
Слід сказати, що у 20-ті роки фірма випускала і більш потужні, дорогі машини: 6-циліндрову – тип М (70 к. с.) та 8-циліндрові – типи R і SS, обидві зі 100-сильними моторами.
У серпні 1928 року левову частку акцій фірми Audi купила інша, успішніша – DKW. А в 1932 році обидві вони разом з компаніями Horch та Wanderer утворили концерн Auto Union. Символом цього союзу стала емблема із чотирьох переплетених кілець, яка стала прикрашати радіатори всіх машин.
У 1933 році з’являється модель Audi UW – перший у Європі передньопривідний автомобіль із 6-циліндровим двигуном (40 к. с.). А на наступний рік почали випускати потужніший варіант – Audi 225 з мотором від “собрата” по концерну – фірми Wanderer. Цей двигун (6-ціл., 2,3 л) розвивав спочатку 50 к. с., а з 1937-го – 55 к. с. Втім, випускалася і задньопривідна модель – Audi 920. Двигун у неї був від іншого “собрата” – фірми Horch (3,3 л; 75 к. с.).
Потрібно сказати, що випуск автомобілів Audi в 30-ті роки був невеликий. Він покривав лише близько 0,1% ринку Німеччини. Для порівняння: у фірми DKW цей показник складав 17%. Тож не дивно, що й на дорогах повоєнної України, забитих трофейною німецькою автотехнікою, марка Audi була рідкістю.
Концептуальний Audi UW 8/40PS з кузовом Jaray (1934 г.)