​Святослав Бартош

    Партнер Юридичної фірми «Bargen» Основна спеціалізація: захист у митних спорах, супроводження зовнішньоекономічної діяльності 6 років практичної роботи у сфері ЗЕД.

    Хто має право їздити на нерозмитненому авто в Україні

    Декілька днів тому мій безневинний пост у ФБ, з прикладами штрафів за використання авто з іноземною реєстрацією, став справжнім полем для суперечок між прихильниками та противниками таких автомобілів.

    Одним із улюблених аргументів власників єврономерів є посилання на Стамбульську конвенцію (Конвенція про тимчасове ввезення 1990 року). Багато з них вважає, що Конвенція дозволяє українцям використовувати авто з іноземною реєстрацією, ввезені іноземцями. Більш того, такої думки дотримуються деякі юристи і навіть деякі судді.

    Я не хочу провокувати дискусії про те правильно чи не правильно користуватися авто на іноземних номерах. Просто спробую максимально доступно пояснити, чому норми Стамбульської конвенції не поширюються на українські реалії.

    Для початку кілька слів про одну з найпопулярніших схем ввезення авто – «тимчасове ввезення». Іноземець ввозить легковий автомобіль на територію України, перетинає кордон і віддає його українцеві. Часто разом з авто передають довіреність, техпаспорт та інші документи, хоча жоден із них не має для українця ніякого значення. При цьому авто може бути як у власності іноземця, так і у власності іноземної компанії.

    Далі українець радий та безтурботний роз’їжджає на «новому» автомобілі до знайомства з інспекторами митниці. Після зустрічі з інспектором наш водій має великі шанси отримати протокол про порушення митних правил за статтею 485 Митного кодексу України. Санкція статті передбачає чималий штраф – 300% платежів, які потрібно сплатити за «розмитнення» такого автомобіля. Тут всі і починають згадувати Стамбульську конвенцію.

    Але давайте розберемось у всіх тонкощах застосування Конвенції.

    Які автомобілі можна ввозити за Конвенцією?

    Стамбульська конвенція розрізняє два види транспортних засобів (ТЗ):

    1. ТЗ комерційного використання – використовують для міжнародних платних перевезень осіб або для міжнародних комерційних перевезень вантажів. Використовувати такі ТЗ для внутрішніх перевезень заборонено.

    Якщо хтось подумає, що можна розказати казку про легковий автомобіль для міжнародного перевезення пасажирів, то я його розчарую. Для таких перевезень потрібна ліцензія.

    До автомобілів, які використовують для міжнародного перевезення вантажів, законодавство також висуває ряд вимог (детальніше в Законі України «Про автомобільний транспорт»).

    1. ТЗ приватного використання – використовують для особистих потреб. Поїздку на авто у відрядження митниця розглядає як особисте використання.

    Чи може українець ввести авто на «єврономерах»?

    Тут краще використовувати поняття «резидент»/«нерезидент».

    1. Резидент – підприємства, зареєстровані на території України; громадяни, які постійно проживають на території України. Тобто, це можуть бути навіть іноземці, які мають посвідку на постійне проживання на території України.
    2. Нерезидент – іноземні підприємства; громадяни, які постійно проживають за кордоном.

    Що стосується ТЗ приватного використання, то Конвенція надає пільги у сплаті митних платежів щодо таких ТЗ тільки нерезидентам.

    Натомість ТЗ комерційного використання без сплати митних платежів можуть ввозити як резиденти так і нерезиденти. Такі ТЗ повинні бути зареєстровані за кордоном і належати нерезиденту. Якщо резидент ввозить такий ТЗ, то він повинен надати підтвердження, що цей ТЗ він буде використовувати для міжнародного перевезення вантажів за вказівками його власника.

    Конвенція і «зелений коридор».

    Майже у всіх випадках іноземні автомобілі ввозять на територію України з використанням «зеленого коридору». Цим самим водії автоматично декларують, що їхні ТЗ є ТЗ особистого використання.

    Якщо ТЗ належить до ТЗ комерційного використання, то його не можна ввозити через «зелений коридор» (частина 2 статті 379 Митного кодексу України).

    Звичайно завжди можна сказати, що «зелений коридор» водій обрав помилково. Тільки потрібно не забувати, що за це також існує відповідальність. У такому випаду на порушника можуть скласти протокол за статтею 471 Митного кодексу України, а можуть ще і за статтею 472 (санкція передбачає конфіскацію ТЗ + штраф у розмірі його вартості).

    Чи можна передавати автомобіль українцю?

    Багато хто вважає, що Стамбульська конвенція дозволяє українцям використовувати ТЗ, ввезені іноземцями.

    Дійсно стаття 7 додатку С до Конвенції дозволяє третім особам використовувати тимчасово ввезені ТЗ. Але для того, щоб розібратися, які ТЗ і кому можна використовувати, наведу повний текст цієї статті.

    «a) ТЗ комерційного використання можуть використовуватись третіми особами, які мають належний дозвіл користувача права на тимчасове ввезення і які здійснюють свою діяльність на користь останнього, навіть якщо вони зареєстровані або постійно проживають на території тимчасового ввезення;

    b) ТЗ приватного використання можуть використовуватись третіми особами, які мають належний дозвіл користувача права на тимчасове ввезення. Кожна Договірна Сторона може дозволити таке використання особою, яка постійно проживає на її території, зокрема якщо вона використовує його від імені і згідно з інструкціями користувача права на тимчасове ввезення.»

    Як бачите, ТЗ комерційного використання можуть використовувати і українці, які працюють на користь власника такого ТЗ (іноземця чи іноземну компанію). Тобто вони повинні перевозити товари на користь такого власника ТЗ. Але це не означає, що такий ТЗ можна безконтрольно передавати. Для цього є установлений порядок.

    Що стосується ТЗ приватного використання, то тут Конвенція надає право кожній державі-учасниці Конвенції, самій вирішувати, чи надавати своїм громадянам право використовувати такі автомобілі. В Україні це питання вирішено не на користь громадян – тимчасово ввезені ТЗ особистого використання заборонено передавати іншим особам (частина 4 статті 380 Митного кодексу України).

    Як ми бачимо, Стамбульська конвенція в Україні дозволяє тільки нерезидентам тимчасово ввозити легкові автомобілі без сплати мита. Українець зможе скористатися такими пільгами тільки, якщо буде ввозити ТЗ комерційного використання з належно оформленими документами. Тільки врахуйте, що навіть у такому випадку мова йде про ввезення ТЗ не на строк до 1 року, а тільки на час, необхідний для здійснення перевезення вантажів (частина 1 статті 9 додатку С до Конвенції). Тому будьте пильні і не довіряйте пустим обіцянкам.

    Подписывайтесь на наши ленты в Facebook, Viber, Telegram и Messenger: все самые важные автомобильные события в одном месте.





    НОВОСТИ ПАРТНЕРОВ

    • Андрей Бугаев

      Святослав Бартош прав.

      • Святослав Бартош

        Ну навіщо опускатись до образ?
        Ви бачили, що таке транспортний засіб, що класифікуються за товарною позицією 8903 згідно з УКТ ЗЕД?
        Відкрию таємницю. Це “Яхти та iншi плавучi засоби для дозвiлля або спорту; гребнi човни та каное”.
        Сідайте в каное і користуйтесь на здоров’я.

        • Валентин

          это все хорошо. Но ведь если авто ввозил нерезедент, то он является декларантом(ст.4 п8 ТКУ), и насколько я понимаю декларант несет отвественность в случае нарушения правил таможенного режима. Мне интересно ваше мнение по этому поводу.

          • Святослав Бартош

            Декларант несе відповідальність за декларування і за дотримання правил митного режиму. Але тепер притягують до відповідальності за незаконне використання пільги (ст.485 МКУ). За це несе відповідальність той, хто таку пільгу використовує.
            Тобто, нерезидент має пільгу щодо звільнення від сплати мита. А резидент, користуючись таким авто, незаконно використовує цю пільгу. Така позиція митниці і її підтримують суди.

            • Валентин

              А на какую именно они ссылаются статью, за незаконное использование льготы?

            • Святослав Бартош

              485 Митного кодексу. На початку статті є посилання на пост в ФБ з рішеннями судів. Можете почитати, там вся мотивація з посиланнями на правові норми.

    • Alexandr Vladimirov

      А я думаю, что лучше ездить на такой чем на Жигулях 30 летних

      • Святослав Бартош

        Ваше право.
        Я статтю писав для того, щоб люди розуміли чи це законно чи ні. А остаточне рішення кожен сам приймає для себе. Головне щоб це рішення було свідоме.

    • Дмитрий К.

      Вроде как резидент может сам ввезти авто с иностранной регистрацией, но только на срок от 5 до 10 дней

      • Вот очень интересно сколько штраф за превышение и конфискуют ли автомобили … На какой срок платится штраф …

        Вроде как работает принцип завез и заплатил штраф когда тебе надо покинуть территорию Украины ?

        • Валентин

          ст 465 п.2 ТКУ конфискация может быть применена исключительно по решению суда

      • Святослав Бартош

        Це в режимі “транзит”. На це Стамбульська конвенція не поширюється.

    • Alex Andr

      Цей закон і ситуація, що склалася – найкращий приклад викристання владою принципу: “Розділяй і володарюй!”

    • А как происходит наложение штрафа если данный автомобиль не возможно растаможить ? Если он например EURO4 или даже 3? Или растаможить его можно, просто нельзя на учет поставить?

      • Святослав Бартош

        Це дуже цікавий аргумент. Потрібно дивитися як суди поставляться до цього.
        “Розмитнити” авто Євро4 точно не можна. Але ця заборона відноситься до нетарифних заходів. Тому не факт, що це завадить розрахувати розмір платежів.

      • евро 4 розмитнюється по старим тарифам, якщо мені не зраджує пам’ять.

    • як дерти мито, що втричі перевищує вартість автомобіля і душити податками можливість людей заробляти на авто і інші блага – будь-ласка, а як зробити автомобіль доступним засобом пересування(а не розкішшю) – ні в якому разі.

    • Виталий Кибец

      Игра слов, но воз и ныне там. По сутти государство и политики обещают равенство всех участников бизнеса, верховенство закона, евроинтеграцию. А в реальности никто не может ответить, чем молдаване, белорусы к примеру лучше нас, у них нет таких драктновских пошлин… Мы защищаем свою промышленность, а где она сейчас? После начала войны от нас ушли все партнеры, потому, что вся продукция была ориентирована на Россию и страны СНГ. В результате мы спорим, а потребовать решить этот вопрос не можем. Евро 5 для ввоза! Вы серьезно? Запросите в МВД статистику количество експлуатируемых сейчас москвичей, жигулей волг, зилов, и газонов грузовых, какие там даже евро 3? И всё это барахло на вторичном рынке стит тысячи и тысячи доларов, хотя на самом деле это давно металолом. А сравнить пасат 2003 года и жигули которые по цене там и тут сопоставимы на предмет противоаварийной безопасности и комфорта. О чём мы все спорим?! Нужно дать людям средство передвижение доступное, и обеспечить выполнение требований к его техсостоянию. Вот и все. Когда рынок будет насыщен транспортом по конкурентным ценам, когда наведут порядок с торговлей новыми авто, только с того момента можно будет говорить о справедливой конкуренции на рынке автомобильных продаж. А пока там греют руки кто может, а народ старается обойти закон.