Експерти оцінили якість дизельного палива в Україні
Продаж бензину в країні падає, а от із дизельним паливом все не так погано. «Виною» тому є і армійські потреби, і економіка нашої країни, що повільно, але впевнено «встає з колін». Та й кількість дизельних авто зростає.
Перевірку, проведену взимку, «солярка» на українських АЗС витримала з честю, а от як буде влітку, особливо після нещодавнього підвищення цін? Розбиралися у питанні фахівці Інституту споживчих експертиз, які досліджували, нинішні справи у «важкого» палива на українських АЗС.
Тест-контроль
Цього разу експерти вирішили перевірити не лише великі гравців, а й приділити увагу і середнім та невеликим мережам. Проби відібрали в 10 мережах: WOG (ДП Mustang), ANP (Energy), КЛО (ДП Євро), ОККО (ДП Євро), AMIC (ДП Євро), ТНК (ДП Євро), LUXWEN (ДП ЄВРО), БРСМ – Нафта (ДП Євро), Marshall (ДП Євро) і SunOil (ДП Євро). Ціни різнилися не сильно, але все ж дискаунтери пропонували ціну нижчу, ніж у лідерів. У лабораторії всі зразки пройшли перевірку 5 параметрів: цетановий індекс, фракційний склад, температура спалаху в закритому тиглі, вміст сірки і щільність. Скажемо одразу, що всі випробовувані виявилися «літніми» зразками. Але і без сюрпризів не обійшлося.
Цетановий індекс
Насамперед фахівці підрахували цетановий індекс випробовуваних. Цетановий індекс – це цетанове число палива до застосування цетанопідвищувальних присадок. Загальний принцип – що більше, то краще. Всі учасники тесту вклалися в норматив, а найбільший запас продемонстрували зразки WOG (ДП Mustang) – 55,3 одиниці, і LUXWEN (ДП ЄВРО) – 54,4 одиниці. На такому дизпаливі буде меншою витрата палива і димність.
Фракційний склад
Фракційний склад дизельних палив має важливе значення для роботи дизеля. Зі збільшенням вмісту легких фракцій у дизельному паливі підвищується критичний тиск спалахування робочої суміші, з’являються стукіт у циліндрах і розріджується картерне масло. Занадто важкі фракції згорають неповно і збільшують відкладення нагару в камері згоряння. Також фракційний склад дизельного пального побічно характеризує його випаровування. Пальне з полегшеним фракційним складом легше випаровується. Для автомобільних дизелів найкращим є паливо, яке складається з фракцій, що википають за температури 200-360⁰ С. Що вужчий інтервал температур, в якому википає паливо, то кращий процес його згоряння в двигуні. За цим показником у всіх учасників не виявилося жодних проблем, значення приблизно однакові. Найвужчий інтервал (65-85 градусів Цельсія) – у «дизеля» LUXWEN.
Спалахування
Другий значимий показник – температура спалаху в закритому тиглі. Він характеризує температуру спалахування палива. У разі ДТП за участю автомобіля, заправленого паливом з невеликою температурою спалахування, безпека водія в цьому разі є доволі умовною. Крім того, опосередковано цей показник може показати, чи не потрапляли в «солярку» сторонні компоненти. Найкращий результат – 70 градусів за нормативу щонайменше 55 у пального з WOG (ДП Mustang) і ОККО (ДП Євро). А ось у пального, купленого в мережі Marshall, значення були набагато менші за межу – 47º С.
Сірка
Головний «екологічний» показник дизпалива – вміст сірки. Хоча продукти згоряння сірки боляче б’ють не лише по навколишньому середовищу, а й по двигуну. Сірка убивча для нейтралізаторів і сажових фільтрів, діставати її з палива доволі важкий і дорогий процес. За умови концентрації в паливі сірки менше за 10 мг/кг «пробіг» нейтралізатора понад сотню тисяч кілометрів – не проблема. Для прикладу, якщо буде 1000 мг/кг (ще п’ять років тому це було за благо) він може перестати ефективно працювати після десяти – п’ятнадцяти заправок: сірка, взаємодіючи з дорогоцінними металами нейтралізатора, множить їх хімічну активність на нуль. За українськими стандартами допускається різна частка сірки в дизпаливі різних видів. Для виду II (відповідає Євро-4) – не вище за 50 мг/кг, а в паливі виду I (Євро-5) – і зовсім – щонайбільше 10 мг/кг. Цього разу результати загалом порадували, але не обійшлося без ложки дьогтю. За винятком одного зразка, всі проби відповідали найвищому рівню Євро-5! Рекордсменом став зразок WOG (ДТ Mustang) (лише 3 мг/кг!). А зіпсувала картину проба Marshall (ДП Євро) – чималі 370 мг/кг.
Загалом
Висновок простий – якість дизельного палива на українських АЗС дуже висока. Основна боротьба триває вже не так за якість, як за супутні послуги і лояльність споживача. Про це експерти мають намір розповісти в наступних дослідженнях.
Дослідження за ДСТУ 7688: до 2015 дизельного палива марки ДП-Л-Евро5 | Фракційний склад, % (норматив – випаровуваність не більше за 65 і не менше за 85 відповідно) | Цетановий індекс (норматив – щонайменше 46 од.) | Щільність за t15 С, кг/м3 (норматив 820-845) | емпература спалаху в закритому тиглі, С (норматив – не нижче за 55, С) | Вміст сірки, мг/кг (норматив – не більше за 10 мг/кг) | |
WOG (ДП Mustang) | 43 | 96 | 53,4 | 827,2 | 55 | 4 |
БРСМ-Нафта (ДП Євро) | 4 | 96 | 49 | 825 | 65 | 6 |
ОККО (ДП Євро) | 44 | – | 53,9 | 824,5 | 70 | 6 |
LUXWEN (ДП Євро) | 65 | 85 | 54,4 | 824 | 62 | 4 |
ТНК (ДП Євро) | 45 | 94 | 55,3 | 824 | 62 | 5 |
AMIC (ДП Євро) | 34 | 94 | 53,2 | 834,3 | 65 | 6 |
ANP (ДП Energy) | 31 | – | 53,9 | 835 | 63 | 5 |
MARSHALL (ДП Євро) | 50 | 96 | 52,2 | 823,8 | 47 | 370 |
КЛО (ДП Євро) | 41 | 95 | 51,2 | 837,4 | 62 | 7 |
SUN OIL (ДП Євро) | 40 | 96 | 53,4 | 830,6 | 71 | 7 |
Автор Дмитро Гордієнко