Як найконсервативніший британський автомобіль отримав ще одне колесо
Британська фірма Morgan, відома сьогодні своїми оригінальними родстерами, представила етапний автомобіль моделі 4/4 у грудні 1935 року, причому ні десь, а на змаганнях, що проходили між англійською столицею та Ексетером – головним містом графства Девоншир.
Англійський інженер, конструктор та підприємець Генрі Фредерік Стенлі Морган у 1910 році організував компанію Morgan Motor Co., Ltd. Тут він налагодив випуск недорогих триколісних машин – фактично помісь автомобіля та мотоцикла. Подібні моделі англійці називали тоді «сайлкари» і вони мали непоганий попит.
У дітища Моргана спереду було два керованих колеса, а позаду одне – ведуче. У передку машини красувався «голий», без капоту, V-подібний однолітровий мотор. Простий кузов був відкритим, двомісним. Швидкість цього малюка перевищувала 100 км/год. Автомобілі Morgan були дуже дешевими – не набагато дорожчі за мотоцикл, і справи фірми пішли вгору. У 20-ті роки кількість моделей зросла до семи, а щорічний випуск досягав 4 тис. од.
У середині 30-х років попит на «трьохколіски» Моргана помітно подупав. І врешті-решт винахідник наважився. Потрібно було подумати і про чотириколісну версію. Виробництво такої машини почалося 1936 року. З огляду на цю важливу зміну, конструктор назвав машину належним чином: Morgan 4/4. Ці цифри і означали, що у машини, по-перше, тепер чотири колеса, а по-друге, мотор про чотири циліндри.
У порівнянні з триколісними попередниками, машина трохи підросла в розмірах, але все одно залишалася компактною і легкою. На сталевий раму з профілів Z-подібного перерізу було встановлено простенький кузов з каркасом з ясена, фанерований сталевим листом. У разі негоди можна було встановити невеликий тент. Двигун, як і раніше, розташовувався спереду, але мав уже не повітряне, а водяне охолодження, як і належить з радіатором. Він розвивав потужність 35 к. с.
Оригінальною була традиційна фірмова передня підвіска, розроблена ще 1909 року для триколісної моделі. Вона була незалежною і її пружними елементами були дві вертикальні гвинтові пружини з кожного боку, що входять один в одного.
У 1950 році фірма Morgan видає на гора чергову модель – Plus 4. Вона стала набагато сучаснішою на вигляд. З’явилися опукла фальш-радіаторна решітка та фари, наполовину втоплені між нею та крилами. У такому вигляді автомобіль загалом випускався довгі роки, хоча певні зовнішні зміни, звичайно, вносилися. Так, у 1959 році з’явилися тангентні колеса, що кріпилися по-спортивному, тобто центральною гайкою, що забезпечувало їх швидку заміну. До них додалися й дискові гальма. Потужність двигунів зросла з 36 к. с. (1,0 л) до 88 к. с. (1,6 л).
Автомобілі Morgan неодноразово брали участь у різних змаганнях. У 1962 році на спортивній версії в престижних перегонах “24 години Ле Ман” було здобуто перше місце в класі машин 2,0 л. Середня добова швидкість становила 151,22 км/год.
У 1963 році на ринок було виведено купе з аеродинамічним кузовом зі склопластику – Plus 4 Plus. Однак консервативні шанувальники колишнього стилю зустріли новинку в багнети – і за чотири роки було продано лише 26 машин. Отже, всі наступні моделі були зроблені знову-таки в стилі попередників. Все повернулося на круги свої.
Випуск триколісних автомобілів Morgan продовжувався до 1952 року. А чотириколісні моделі виготовляються і сьогодні. Влітку 2020 року був останній автомобіль зі сталевою рамою. На зміну їй прийшла алюмінієва платформа CX-Generation. За 84 роки існування моделей зі сталевою рамою їх було випущено 35 тис. од. Вони постачалися до 65 країн світу. Сьогодні компанія випускає дві основні моделі – Plus Four та Plus Six – відповідно з чотири- та шестициліндровими двигунами.